Direktlänk till inlägg 23 oktober 2015

Min barndom del 1

Av My Kårlycke - 23 oktober 2015 00:04

 

Min mamma, att vara fattig och att

 

tigga pengar framför alkoholister.

 

Min mamma är psykopat.

Hon lever i en låtsasvärld där hon kämpar hårdast och vet bäst.

Alla andra - som inte tycker som hon - sprider bara en massa lögner för att de är avundsjuka, enligt henne.

 

Min mamma är fattig.

Hon har ingen inkomst. När jag och min lillasyster bodde hemma så var den enda inkomsten våra barnbidrag, vad jag vet. Hon gick aldrig till Arbetsförmedlingen för att söka jobb, så hon kan ju omöjligt ha fått pengar för sig själv.

Hon vägrade gå och söka bidrag eftersom hon ansåg att då skulle vi bli en "soc-familj" . Och det var dåligt. Då skulle folk gå och snacka bakom hennes rygg.

 

Självklart kunde vi inte överleva på bara två barnbidrag i månaden så därför såg hon till att alltid ha en pojkvän som hade ett jobb.

Hennes första pojkvän efter min pappa var alkoholist.

Och även om han hade ett jobb så hade vi aldrig mycket pengar. Han jobbade som städare och hade en egen lägenhet att betala för.

Han drack varje dag.

 

Min mamma blev tillsammans med honom när jag var... 4? 5?

Någonstans där i alla fall.

 

Ibland kunde det bli våldsamt när de bråkade. Det flög kastruller och tallrikar hit och dit och ibland kunde mamma ta med mig och syrran för att vi var tvungna att gå hem till oss mitt i natten om de bråkade. Det kunde vara på vardagar. Jag fattar helt ärligt inte hur jag klarade skolan under den tiden.

Kanske för att det var min enda fristad.

 

Eftersom jag, mamma och syrran var beroende av pojkvännens ekonomi så var vi alltid tvugna att gå efter hans pipa.

 

När jag och syrran var små brukade vi alltid få sitta bredvid mamma och hennes kille på lokalkrogen (som också var den lokala pizzerian) i all cigarrettrök medan de drack.

Därinne var det alltid fullt utav sliskiga, äckliga gubbar som fulla skulle kommentera hur fina vi var och klappa oss på rumpan.

Hade vi tur så var de så fulla att de gav oss pengar som vi sedan kunde gå och köpa godis för.

Ibland så kunde vi få en uppmaning från mamma att vi skulle gå och tigga "godispengar" utav de fulla gubbarna som satt därinne och sedan ge pengarna till henne. Hon sade att vi behövde de för mat.

 

/.../

 

Ja - vad ska man säga?

Om min mamma tänker jag inte skriva mer om i det här inlägget. Ni kommer att få en bättre bild av hur psycho hon är senare.

 

Att vara fattig. Det suger. Jag tror jag talar för alla som har det ekonomiskt svårt när jag säger: jag hatar julen. Absolut värsta högtiden om man inte har pengar.

Men, det positiva (om det nu finns något som är positivt med det) är att man lever för dagen. Man slutar bry sig till slut ifall man har mat nästa dag för det enda som spelas upp i huvudet så fort ångesten kommer är det löser sig.

Eller... det löste sig för mig i alla fall. Jag hade underbara vänner, så jag var lyckligt lottad.

 

Tigga pengar från alkoholister var ju inte höjdpunkten på dagen. Det kunde bli väldigt obehagligt ibland. Men de gångerna då jag och syrran gick och samlade in pengar för att köpa godis kunde det ändå bli roligt då och då. Jag kommer ihåg den gången då vi fick en 5oo-lapp från en full gubbe som trodde att han gav oss en 50-lapp.

Fan, vad vi skrattade åt att fulla gubbar var så lätta att lura.

 

Det enda som var tur var att jag och syrran hade varandra. Hade vi varit ensamma (även om det kändes så) så hade vi varit helt förstörda vid det här laget.

 

Ingen äger oss.

Vi var starkast tillsammans som stod ut med det.



- My Kårlycke

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Kårlycke - 21 november 2015 23:15


  Effekten min mamma hade på andra     Efter ett tag så stod inte H:s äldsta son ut, utan han rymde till sin mamma, som bodde i en annan stad. Jag vet att han och hans mamma anmälde både min mamma och H flera gånger, men trots det så blev ...

Av My Kårlycke - 17 november 2015 17:03

        Människor har flytt i alla tider. Det är ingenting nytt. Så har det alltid varit. Folk har flytt från krig och från svält, från klimatkatastrofer och från terrordåd.  Det är ingenting nytt, som sagt.    Vad som däremot är rela...

Av My Kårlycke - 25 oktober 2015 15:12


Att flytta in hos en annan familj   där mannen är våldsam och att   ständigt behöva slå tillbaka.     Precis innan jag började sexan så tog det slut mellan min mamma och hennes pojkvän. Men eftersom hon var tvungen att ha en man som f...

Av My Kårlycke - 24 oktober 2015 15:59

Att leva isolerad, manipulerad   och under "kidnappningshot."     Jag har fyra biologiska systrar. Jag vet inte exakt vad som hände under deras uppväxt med mamma, vad jag har fått höra när jag har lyssnat på de så verkade hon vara ännu ...

Av My Kårlycke - 23 oktober 2015 15:51

Min mammas psykopatiska   kontrollbehov och fängelset jag   växte upp i. Min mamma har tvångssyndrom.   Hennes kontrollbehov sträckte sig långt utöver att jag skulle vara bra i skolan. I mammas lägenhet var det en helt annan vär...

Presentation


Kukryttaren

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards